Historien

Klubbens historie

K

lubbens historie begynte i 1976 under navnet Rogaland Hanggliderklubb. Samtidig startet noen ildsjeler i Helikopterservice A/S sin egen hanggliderklubb. Disse klubbene var i begynnelsen ukjent med hverandres eksistens. I 1977 ble disse klubbene enige om å gå sammen til én klubb. 

De kalte seg først for Jædeeren Aeronautiske Selskab, men Norsk Aero Klubb nektet å godkjenne navnet. Klubben ble da hetende Jæren Hangglider Klubb. 

Første formann i Rogaland Hangglider Klubb var Kjetil Greve, deretter ledet av Svein Edland, Tormod Veiby, Knut Rodvelt, Asbjørn Njaa, Vigmund Bjørsvik, Olav Tunheim, Bjarte Pedersen, Kåre Brekke, Kolbjørn Reppen, Asbjørn Njaa, Svein Kvamme, med flere.

I begynnelsen var det ikke noe særlig form for opplæring, så det var mye prøving og feiling. 

Cato Hanssen fra Oslo reiste rundt i landet og holdt helgekurs. Dersom man besto noen teorispørsmål, samt fikk til noen starter - og kunne reise deg etter landing, fikk du såkalt Hang 1-lisens søndags ettermiddag! 

Kåre Brekke reiste inn til Oslo en fredagskveld i februar 1977. Siden teorikurset var om fredagskvelden rakk han ikke frem i tide. Han hadde ca. 25 turer på Årvoll og kjørte hjem søndag kveld med hangglidersertifikat i lomma. De første instruktørene i klubben var Tormod Veiby og Knut Rodvelt. 

De første hanggliderne kaltes Hiway Standard, med glidetall på 4:1. Deretter kom det stadig forbedringer, som Cloudbase og deretter Superskorpion som ikke hadde defleksere. Defleksere var tre vaiere som gikk langs vingerøret, for å hindre at vingerøret skulle bøye seg for mye. Superskorpion hadde glidetall på 6:1 og var langt bedre enn de første vingene. 

Gjesdal ble først fløyet i 1979. I begynnelsen brukte hangggliderpilotene starten med egenbygd rampe. Siden har vi fått forlenget veien opp til der starten er i dag. I 1989 bygde vi også vei til toppen av Veraland. Veraland har dessverre ikke blitt brukt så mye som den burde. På nordsiden er det en flott termikkplass. Plassen har kommet mer til nytte de senere år, da PG-pilotene har brukt plassen ganske ofte. 

Foto og filmen over: Jan Magne Herigstad
Foto: Jan Magne Herigstad

Konkurranser

De første årene gikk konkurransene ut på lengst tid i luften, merkelanding og runding av pylons. Klubben hadde såkalt regionskonkuranser der klubber fra Hordaland, Rogaland og Agderfylkene var med. Gulen Hangglider Klubb var den som hadde lengst reise. 

Utviklingen gikk fort, og under en konkurranse klubben arrangerte på Gjesdal fløy flere distanseturer. Flere fløy til Dirdal, og en fløy til og med over til Espedal på andre siden av Høgsfjorden! Det ble en lang hentetur for oss i klubben som hadde ansvaret henting. 

Lengste tur i regi av Jæren Hang- og paragliderklubb har Eirik Bråtveit med 92 km. Turen gikk fra Gjesdal til Sveindal ved Evje. 

Beste plassering nasjonalt fra tidligere dager er bronse i NM ved Vigmund Bjørsvik. I 2021 ble Lars Inge Forus Norgesmester i Sportsklassen for Hanggliding, en stor prestasjon!

Lars Inge Forus mottar pokalen som Norgesmester i Sportsklassen for HG. Foto: Eirik Bjerkebæk

Paragliding ny gren i klubben

I 1988 kom den 16 år gamle fallskjermhopperen Trond Nyman Aarre inn som initiativtaker til paragliding som ny gren i klubben. Samme år ble det gjennomført kurs for 18 eventyrlystne elever i Trysil, med Per Christian Dæhlin og Terje Aamodt fra Oslo som instruktører. Året etter, i 1989, ble Trond Nyman Aarre første rene PG-instruktør i klubben og kurset stort sett hver helg hele året.

Ellers kan nevnes at når paragliderene begynte å komme i 1988, fikk de av hanggliderinstruktørene som forsøkte seg på paragliding også instruktørbevis på PG.

I 1989 ble klubbens navnet endret til Jæren Hang- og Paragliderklubb.

Paramotoring innføres i Norge - med opprinnelse fra Jæren Luftsportsklubb

Samme år ble paramotoring innført i Norge. Skeie Flystripe ble åsted for den første paramotorturen i Norge, med Trond Nyman Aarre "bak" styresnorene og med klesklype-throttelen i munnen. Trond ledet den første komiteen mot godkjenning av sporten i Norge. Paal Wiik og Kjetil Fedde tok i 1992 over stafettpinnen som piloter underlagt den andre paramotorkomiteen. Etter to evalueringskomiteer, en haug av flytimer og mye prøving og feiling, ble paramotoring i 2010 tatt inn i den nye BSL'en (Bestemmelser for Sivil Luftfart) og underlagt Hang-, Para- og Speedgliding-seksjonen i Norges Luftsportsforbund. Vi kan derfor si at paramotoring i Norge har sin opprinnelse fra vår klubb. Les hele historien om starten for paramotoring i Norge her.

Full speed med speedgliding

I 2012 ble speedgliding del av klubben, med Oddbjørn Kverneland som første medlem og pilot i området. Sammen med Andreas Mosling fant de SPG-starten i Frafjord, et yndet flysted for pilotene som sverger til speedgliding. 

Foto: Don Nguyen

Klubben endrer navn til Jæren Luftsportsklubb

Ved årsmøtet 2022 ble det vedtatt å endre klubbnavnet til Jæren Luftsportsklubb. Bakgrunnen for navneskiftet var å inkludere alle våre luftsportsgrener i klubbnavnet.


Original tekst skrevet av Kåre Brekke og videreutviklet av webteamet. Historien oppdateres fortløpende. Innspill mottas med stor takk.